W 5 dni dookoła świata PR-u. Relacja z PROI Worldwide w Rio de Janeiro.

Milena Zacharzewska Milena Zacharzewska

Warszawa, Atlanta, Sao Paulo, Kapsztad czy Mumbaj. Nieważne, skąd jesteśmy, gdzie pracujemy i jakim klientom doradzamy. Świat PR to globalna wioska, w której mierzymy się z tymi samymi wyzwaniami, odpowiadamy na te same trendy i potencjały. To mój główny wniosek z PROI Global Summit. A jakie jeszcze spostrzeżenia przywiozłam z Rio? Sprawdźcie sami!

PROI (Public Relations Organisation International) to organizacja zrzeszająca 90 niezależnych agencji PR z ponad 60 krajów świata. Pełni rolę partnerskiej sieci wymiany doświadczeń, innowacji oraz budowania relacji pomiędzy liderkami i liderami, tworząc w pewnym sensie grupę agencji, które łączą podobne wartości. To, co odróżnia ją od firm sieciowych, to brak z góry narzuconego modelu biznesowego, celów i oczekiwań centrali. 24/7Communication to jedyna polska agencja zrzeszona w PROI. A do tego bardzo aktywna – CEO agencji, Dirk Aarts, zasiadał we władzach organizacji, jest także inicjatorem AI Summit w Berlinie.

PROI Global Summit był moim pierwszym międzynarodowym spotkaniem w ramach sieci. To, co odcisnęło na mnie największy ślad to ludzie, którzy tworzą tę organizację. Liderzy z prawdziwego zdarzenia, z ogromnym doświadczeniem w biznesie i motywowaniu ludzi. Innowatorzy, którzy wyzwania i ryzyko przekuwają w perspektywę rozwoju. Ludzie niezwykle inspirujący i tworzący inkluzywną kulturę – nieważne skąd jesteś i ile lat pracy masz w swoim CV. W PROI wszyscy są równi i z pełnym zaufaniem oraz otwartością dzielą się swoimi doświadczeniami i opiniami. Zarówno w rozmowach kuluarowych, warsztatach, jak i ze sceny.

A jak już przy scenie jesteśmy, to co było dla mnie najciekawszym punktem programu? Ciężko zdecydować się na jeden z tematów. Każdy był ciekawy, z szeroką perspektywą panelistów, którzy mówili o wewnętrznych aspektach funkcjonowania agencji związanych z odpornością biznesu, nowych rozwiązaniach opartych na sztucznej inteligencji czy budowaniu zaufania w relacjach z klientami.

Dużo było też o perspektywie zewnętrznej związanej z otoczeniem, w którym działamy i interesariuszami, do których kierujemy nasze przekazy. Uczestnicy panelu „Future of PR” wytypowali 5 trendów/wyzwań, które ukształtują nasz sektor i pracę doradców. Oto one!

Świat, w którym prawda bywa pojęciem względnym

Jesteście pewni, że możecie ufać informacjom przeczytanym w mediach czy na portalach społecznościowych? Nawet jeśli podaje je znany tytuł czy państwowa agencja informacyjna istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia fake newsów i świadomej dezinformacji. Jak w takim otoczeniu mają się odnaleźć marki ze swoją komunikacją?

Odpowiedź nie jest prosta, ale z pewnością pomocna jest długofalowa strategia oparta na transparentności i stałych wartościach firmy (tych wcielanych w życie, a nie wyłącznie komunikowanych), której wynikiem jest zaufanie otoczenia.

Świat, w którym polaryzacja jest na porządku dziennym

Polska nie jest jedynym krajem, w którym wszechobecna jest polaryzacja. Społeczeństwa na całym świecie są podzielone ze względów politycznych, ideologicznych, światopoglądowych. I niestety, ten podział nie jest bazą do merytorycznej dyskusji i wymiany poglądów. Zamiast tego wywołuje skrajne zachowania i słowa. Czy marki powinny włączać się w ten podział? Czy ten, kto próbuje się podobać każdemu, osiągnie sukces? A może warto opowiedzieć się po jednej ze stron i zaakceptować, że razem ze zwolennikami urośnie nam też grono przeciwników?

Odpowiedzi jest tyle, ile strategii biznesowych firm z całego świata.

Świat, w którym ciężko o pracownika

Wszyscy borykamy się z wyzwaniami związanymi z rynkiem pracy. Jak pozyskać i utrzymać w zespole talenty? Jak odpowiedzieć na potrzeby generacji Z? Jak połączyć sukces biznesowy firmy i cele finansowe z dobrostanem pracowników oraz dążeniem do osiągnięcia wyższego celu organizacji?

Znów mogę odwołać się do zdania z drugiego punktu – odpowiedzi jest tyle, ile… ludzi na rynku pracy. To, co najważniejsze to indywidualne podejście, wykreowanie ścieżki rozwoju dopasowanej do potrzeb i oczekiwań jednostki. A podstawę stanowi kultura organizacji zbieżna z wartościami pracownika.

Świat wielu mediów i nadawców

Dziś każdy może być dziennikarzem. Nie trzeba pracować w telewizyjnym newsroomie czy dużym wydawnictwie prasowym, żeby przekazywać informacje. Wystarczy smartphone i Internet, żeby stać się twórcą treści.

Doradcy, którzy dziś pozycjonują marki i ekspertów w mediach muszą znaleźć złoty środek – strategiczną równowagę między prestiżowymi, acz mało zasięgowymi tytułami, a internetowymi nadawcami z ogromną rzeszą odbiorców.

Świat, który prowadzi technologia

AI przeniosła się z książek Lema czy nauki o futorologii do naszej codzienności. A razem z nią ogrom wyzwań, np. związanych z legislacją, ale też i szans, takich jak zwiększenie efektywności wykonywanych zadań. Czy zabierze nam za chwilę pracę? Pewnie nie, ale na pewno będzie stanowiła jej ważny element. Dlatego jako doradcy nie możemy przespać tego momentum. AI=ASAP.