HoReCa, handel i rolnictwo – te branże generują ok. 70% ofert pracy sezonowej. Rekrutacja blue-collars na sezon stanowi duże wyzwanie. Pracodawcom nie jest łatwo znaleźć chętnych kandydatów. Pula pracowników zmniejsza się również w związku z poszerzaniem się możliwości zarobkowych poza granicami kraju. Najbardziej popularne kierunki wyjazdów zarobkowych Polaków to obecnie Niemcy, Holandia, Belgia i Skandynawia, w szczególności Norwegia. A te są zazwyczaj dużo bardziej atrakcyjne pod kątem finansowym. Jak więc skutecznie zrekrutować pracowników blue-collars na sezon w Polsce?
Konkrety
Praca sezonowa jak sama nazwa wskazuje jest pracą na czas z góry określony. To praca na chwilę, decyzje zapadają więc szybciej niż przy pracy na lata. Należy zadbać aby w komunikacji znalazły się konkretne informacje – co, gdzie, za ile. Nie możemy pozwolić na to, żeby kandydat zniechęcił się, gdy nie znajdzie łatwo tych kluczowych informacji.
Transparentność
Forma umowy jak i oferowana stawka powinny być jasno przedstawione. Nie wyjdzie na dobre próba przedstawienia oferty lepszą niż jest w rzeczywistości. Niestety takie praktyki wciąż mają miejsce. Zapewne wielu z nas pamięta viralowy billboard, który głosił „Zarabiaj 8 tys. zł” z małym dopiskiem „Za dwa miesiące pracy”.
Znajomość grupy docelowej
Postarajmy się poznać naszą grupę docelową. Co to za grupa i co jest dla niej ważne? Jak wynika z badań dla większości pokolenia Z pierwsza praca wiąże się z gastronomią, pracą fizyczną i sprzedażą. Często będzie to właśnie praca sezonowa w okresie wakacyjnym. Komunikację do młodych, którzy chcieliby połączyć pracę z wakacjami wykorzystała w tym roku Biedronka. W komunikacji sieć stawia na możliwość łączenia pracy z pobytem nad morzem czy na Mazurach. Stawia więc na to co dla młodych jest ważne – możliwość zarobku, bez utraty wakacji.
Odpowiednie targetowanie
Gdy już poznamy naszą grupę docelową zastanówmy się, gdzie możemy ją znaleźć i jak do niej skutecznie dotrzeć. Pomóc może myślenie lateralne i wyjście poza utarte schematy. Tym bardziej jeśli potrzebujemy osób o specyficznych kompetencjach. Pewna firma poradziła sobie z trudną rekrutacją kierowców poprzez komunikację na grupie na Facebook’u zrzeszającej żony i partnerki zawodowych kierowców. Można? Można.
Reputacja marki
Last but not least. Nie zapominajmy o sile stałych działań employer brandingowych. Jeśli postawimy na cykliczną komunikację w ciągu roku zdecydowanie łatwiej będzie nam znaleźć kandydatów do pracy sezonowej.
Źródła:
Początki kariery generacji Z i silver – czym się różnią? Badanie Pracuj.pl
Praca wakacyjna – Praca w Biedronce i opinie pracowników – Praca w Biedronce