fbpx

JAK ZBUDOWAĆ STRATEGIĘ KOMUNIKACJI MARKI PO KRYZYSIE

Paweł Modzelewski
Head of Strategy

Koronawirus stał się akceleratorem zmian w naszym życiu. Wpłyną one na nasze codzienne nawyki, decyzje zakupowe, sposób konsumpcji mediów, komunikację z otoczeniem oraz nasze codzienne priorytety. Wirus sprawił, że nasze środowisko staje się coraz bardziej „płynne”, podlega zmianom i działa bez znajomego kontekstu i przewidywalnych wzorców. Zadajemy sobie pytania, które jeszcze kilka tygodni temu były niewyobrażalne. Czy państwa pozostaną zamknięte? Czy dotyk stanie się tabu? Czy kino i restauracje są bezpiecznymi miejscami?

Z pewnością od agencji PR będzie to wymagało zmian w obszarze wypracowanych strategii komunikacji marki. Poniżej przedstawiamy Państwu kilka kluczowych czynników, które będą miały wpływ na to, jak będzie funkcjonował konsument w erze postkoronawirusowej oraz wiedzę o tym, co będzie dla niego ważne.

#ZOSTAŃWDOMU ZOSTANIE Z NAMI NA DŁUŻEJ

Abstrahując od ogromnych wzrostów, zostaliśmy zmuszeni do przeniesienia do strefy online całego naszego dorosłego życia (praca, nauka, zakupy, relacje). Oczywiście nie wszystko da się zrobić wirtualnie. Niemniej nagle okazało się, że zamiast długich spotkań w pracy, można się na 15 minut zdzwonić, że edukacja może odbywać się online, a nawet wiele spraw urzędowych nagle załatwimy bez wychodzenia z domu. Sytuacja zmusiła nas do szybkich zmian z pominięciem biurokracji regulacyjnej. Kiedy pandemia minie, zostaniemy z ogromnym bagażem doświadczeń i czasami trudno będzie nam wrócić do nawyków sprzed zamknięcia w domu. W kontekście komunikacji musimy być gotowi na to, że coraz więcej będziemy w stanie robić online, a co najważniejsze, konsumenci będą znacznie mocniej oczekiwać takich rozwiązań.

BEZPIECZEŃSTWO PRZEDE WSZYSTKIM

Przez te kilka tygodni przede wszystkim nauczyliśmy się, że przebywanie z innymi ludźmi, oddychanie tym samym powietrzem oraz dotknięcia są niebezpieczne. Nawet kiedy minie pandemia, trudno nam będzie wrócić do dawnych nawyków. Zawsze będziemy sobie zadawać pytanie – czy nie mogę tego załatwić zdalnie? Czy muszę wyjść? Na pewno konsument będzie chętniej i jeszcze częściej skłonny załatwić wszystko bez wychodzenia z domu i bez narażanie się na potencjalne niebezpieczeństwo.

WZROST ZNACZENIA PRawdziwych autorytetów

Pandemia jest sytuacją, która udowodniła ogromną rolę autorytetów naukowych, specjalistów w swoich dziedzinach. Dzisiaj pojawia się wiele informacji sprzed kilku miesięcy, nawet lat – które wprost diagnozowały źródło wirusa oraz przewidywały potencjalne zagrożenia. Obecnie to lekarze cieszą się największą estymą wśród społeczeństwa – z jednej strony będąc na pierwszej linii frontu z epidemią w szpitalach (stając się naszymi bohaterami codziennego życia), z drugiej – to oni obok wirusologów, ekonomistów i socjologów stanowią większość gości w programach telewizyjnych, spychając na dalszy plan dotychczasowe spory.

DOCENIENIE WARTOŚCI

Konsumenci będą coraz bardziej wyczuleni na faktyczną wartość dodaną wielu elementów w swoim życiu. Obecnie zrozumieli, że wartościowe zawody to te, które dotychczas były umiejscawiane na niższych szczeblach drabiny społecznej – kasjerki w supermarketach, kurierzy, pracownicy firm wywożących śmieci, pielęgniarki. Przechodząc do świata online widzimy więcej wartościowych treści – teatry online, artyści uczący nasze dzieci rysowania, udostępnianie bibliotek i książek. Zniknęli influencerzy, którzy w tych czasach nie mają dużo do powiedzenia. Firmy zamiast standardowej komunikacji prześcigają się w generowaniu pomocy szpitalom oraz innym potrzebującym grupom społecznym. Budowanie strategii komunikacji w nowym świecie będzie związane z oczekiwaniami konsumentów, że firmy i organizacje będą wnosiły wartość dodaną do życia każdego z nas. Nadszedł czas, aby firma była „dobrym obywatelem”, aby przyczyniła się do dobra publicznego, a nie starała się być tak postrzeganą.

ZMIANA PRiorytetów w życiu

Dotychczas żyliśmy w rozpędzonym świecie marketingu i konsumpcjonizmu. Pokolenie Millenialsów przez mgłę pamiętało kolejki w sklepach, nie wspominając o „zetkach”, dla których głównym zmartwieniem był kończący się pakiet internetu w komórce. Bezpieczeństwo, które wydawało się być dane raz na zawsze stanie się kluczowym elementem w życiu społecznym, razem z niepewnością. Doprowadzi to do zmniejszenia wydatków konsumpcyjnych. Zahamujemy nasze potrzeby, skupiając się na tym, co jest naprawdę istotne. Natomiast wzrośnie potrzeba wsparcia, poczucia jedności i solidarności. Wyzwaniem będzie dostarczenie tych elementów w odniesieniu do warunków, w których będziemy musieli żyć

Mając na uwadze powyższe zmiany w zachowaniu konsumentów, warto dostosować strategię komunikacji. Poniżej wskazówki, które pomogą odnaleźć się w postkoronawirusowaym świecie komunikacji:

  1. Zrób badania swojej grupy docelowej. W jakim stopniu zmieniły się nastroje? Co jest dla niej ważne? Czy pojawiły się nowe potrzeby, na które powinieneś odpowiedzieć? Pamiętaj, że w trakcie kryzysu wiele się zmieniło – starsi zostali w domu, młodsi robią częściej zakupy spożywcze. Wybieramy sklepy bliżej domu.
  2. Sprawdź, jak zmieniła się kategoria, w której funkcjonuje nasza marka. Ekosystem, do którego przywykliśmy mógł się całkowicie przeformatować i warto poznać szanse i zagrożenia w nowej rzeczywistości.
  3. Analiza trendów w interesujących nas obszarach. Wiele z nich na pewno przyspieszyło (digitalizacja życia codziennego), niektóre uległy wyhamowaniu (chęć spędzenia czasu na zewnątrz).
  4. Zweryfikuj ekspertów, z którymi współpracujesz. To ich będziemy chętniej słuchać w niepewnych czasach. Na pewno też znajdziesz nowe obszary do dyskusji ze swoimi potencjalnymi klientami.
  5. Pomyśl o nowych celach dla swojej marki – konsumenci mogą mieć już całkiem inne oczekiwania.
  6. Szukając insightów oraz budując w oparciu o nie narracje, odnoś się do nowego konsumenta, do zaspokojenia jego obaw i potrzeb.
  7. Zweryfikuj narzędzia, którymi docierasz do swoich interesariuszy. W świecie public relations wiele formatów, które dotychczas były oczywistością, na jakiś czas odejdą w zapomnienie (konferencje prasowe, eventy) i powstaną nowe formaty, którymi będziemy chcieli użyć w celu budowania marki, reputacji i wiarygodności.


ŹRÓDŁA:

https://www.forbes.com/sites/pamdanziger/2020/03/08/first-comes-panic-buying-but-afterwards-will-the-coronavirus-leave-lasting-changes-to-consumer-psychology/#2ccd668d77e8
https://www.warc.com/newsandopinion/opinion/how-to-adapt-your-strategy-during-the-coronavirus-lockdown–and-what-to-anticipate-after-the-crisis-is-over/3409
https://www.pymnts.com/coronavirus/2020/consumer-spending-behavior-covid19-study/
https://www.emarketer.com/content/the-biggest-business-impacts-of-the-coronavirus-pandemic-according-to-business-insider-intelligence
https://skift.com/2020/03/17/after-the-virus-10-consumer-trends-for-a-post-coronavirus-world/
https://www.politico.com/news/magazine/2020/03/19/coronavirus-effect-economy-life-society-analysis-covid-135579
https://blog.globalwebindex.com/trends/coronavirus-and-consumers/
https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2020-03/coronavirus-behavior-change-ipsos.pdf
https://www.adexchanger.com/ecommerce-2/which-covid-19-related-consumer-behavior-shifts-are-here-to-stay/
https://www.forbes.com/sites/paultalbot/2020/03/19/how-the-coronavirus-pandemic-impacts-marketing-strategy/#4e1d6f6d4dc2

Zapisz się do naszego newslettera

 

Zapisz się do naszego newslettera