Co jest ważne dla pracowników i potencjalnych pracowników i jak wykorzystać to do skutecznej komunikacji EB?

24/7Communication

Sytuacja na świecie jest dynamiczna. Pandemia koronawirusa, wojna w Ukrainie, wysoka inflacja, rosnące ceny energii – wszystko to ma swój wpływ na rynek pracy, ale też na każdego z nas – nasze oczekiwania wobec tego, co ma dawać praca i pracodawca. Co jest aktualnie ważne w pracy? Jak można wykorzystać to do utrzymania talentów w organizacji i pozyskania nowych?

Praca nie jest najważniejsza

Zacznijmy przewrotnie. Praca nie jest najważniejsza. Praca dla wielu nie jest już wartością samą w sobie. Powinna pozwalać lepiej żyć, a na pewno nie powinna w życiu przeszkadzać. Jak to wykorzystać w komunikacji? Poznajmy naszą grupę docelową i zastanówmy się, co może być dla niej ważne. Dla jednego kandydata atrakcyjny będzie np. elastyczny grafik, bo może pozwolić mu realizować się poza pracą w wybranych przez siebie godzinach. Dla kogoś innego dużym plusem będzie możliwość pracy hybrydowej, bo dzięki temu nie będzie musiał martwić się o opiekę nad dziećmi po szkole.

Fair pracodawca

W niepewnych czasach poczucie bezpieczeństwa dawane przez pracodawcę mocno zyskuje na znaczeniu. Pracodawca ma oferować jasne zasady zatrudnienia. W wielu branżach transparentność wynagrodzeń i podawanie w ogłoszeniu widełek są już standardem. To, co ważne pod kątem komunikacji EB, to kompleksowe i szczere opowiadanie o pracy w danej firmie- tak, aby nie wpaść w pułapkę „overpromise”. Nowy pracownik bardzo szybko to zweryfikuje i zbyt duży rozjazd między oczekiwaniami a rzeczywistością, nie posłuży nikomu. Nie ma co ukrywać, że dane stanowisko wiąże się np. z pracą fizyczną. Ktoś, kto nie będzie na to przygotowany, szybko pożegna się z firmą po okresie próbnym. Ważne jest przecież znalezienie odpowiedniego pracownika, który zostanie z nami na dłużej, a nie liczba otrzymanych CV. Nieprzypadkowo coraz częściej w ogłoszeniach o pracę można znaleźć sekcję pt. „nie chcesz u nas pracować, jeśli…”. Może to sposób na pierwszą selekcję, która pozwoli nam dotrzeć do lepiej dopasowanych kandydatów?

Zespół

Na znaczeniu zyskuje atmosfera w pracy, ludzie z którymi się pracuje. A także możliwość poznania nowych osób w momencie dołączenia do danej firmy. Izolacja w pandemii pokazała nam wszystkim, jakie to ważne. A jak to się przekłada na budowanie marki pracodawcy? Nic odkrywczego – warto stawiać na ludzi w komunikacji, angażować aktualnych pracowników (employee advocacy),  pokazywać atmosferę w firmie, np. na social mediach.

Dobrostan psychiczny

Coraz częściej mówi się o dobrostanie psychicznym. Nie ma przyzwolenia na oznaki braku szacunku ze strony współpracowników, czy klientów (i całe szczęście!). Co więcej, od pracodawcy w trudnych momentach – których w ostatnich latach było niemało – oczekuje się dodatkowego wsparcia. Działania takie jak np. infolinie z pomocą psychologiczną na początku pandemii, okazały się niezwykle ważne.

Możliwość rozwoju

Przez niepewną sytuację gospodarczą nieco zmniejszyła się chęć do zmiany miejsca pracy. Tym bardziej na znaczeniu zyskały możliwości rozwoju, jakie daje pracodawca w ramach organizacji. Warto jednak podkreślić, że rozwój owszem jest ogromnie ważny, ale nie za wszelką cenę. Zwłaszcza młodsze pokolenia są niechętne do pracy „na awans”. Zanim nie dostaną podwyżki czy zmiany stanowiska, nie chcą przyjmować na siebie nowych obowiązków.

Odpowiedzialna firma i dobre produkty

Coraz więcej kandydatów zwraca uwagę na to, co stoi za firmą – jaka jest jej misja, wizja, jakie ma plany, co robi np. na rzecz środowiska czy lokalnych społeczności. Ważne jest również to, jakie produkty i usługi oferuje. Nie można zapominać, że klient to nasz potencjalny pracownik, trafiamy do niego również przez komunikację konsumencką. Marka konsumencka i marka pracodawcy są od siebie zależne – pozytywne opinie o produkcie wpływają na dumę z pracy, a bycie dobrym pracodawcą wpływa na postrzeganie produktów.

Wspólne wartości

Wartości firmy powinny być zgodne z przekonaniami pracowników. Jeśli dopiero powstają, warto zaprosić pracowników do ich stworzenia. Jeśli już są – warto wziąć je pod uwagę poszukując nowych, dopasowanych kandydatów do pracy. Wartości mogą być bardzo użyteczne w budowaniu marki pracodawcy.

Benefity

Benefity w niektórych branżach stają się już standardem. Te spójne z marką i dobrane pod konkretną grupę, mogą stanowić istotną przewagę nad konkurencją. Którego psiarza nie złapie za serce „psacierzyński” czyli oferowany przez pracodawcę dodatkowy płatny urlop na adopcję psa ze schroniska?

Autor: Katarzyna Czajkowska