Super Bowl 2023 – podsumowanie

Super Bowl 2023
Filip Kożusznik Filip Kożusznik
Content & Studio Director / Content & Studio

Jest taki dzień w roku, gdy Ameryka idzie spać po najbardziej intensywnym sportowo weekendzie, świętując zwycięstwo lub przeżywając porażkę jednego z dwóch najlepszych zespołów NFL w danym sezonie. W tym czasie Europa (w szczególności branża agencji reklamowych, komunikacyjnych i media housów) budzi się z wielkimi oczekiwaniami i pytaniami – jakie marki zdominowały i wygrały tegoroczny Super Bowl?

I jak co roku, w poniedziałkowy poranek, następujący po weekendzie sportowych emocji w USA, sam pierwsze co zrobiłem, to wszedłem na YouTube aby obejrzeć najlepsze odsłony reklam. Poniżej kilka obserwacji na świeżo, po obejrzeniu top 50 spotów Super Bowl 2023.

1. Marki stawiają na ‘feel-good moments’.

Mniej w tym roku historii wywołujących wzruszenie. W miejsce tego są próby (raczej udane) dotarcia do sfery ludzkiej, która wywołuje zastrzyk endorfin – hormonów szczęścia, radości, uśmiechu. Naukowcy (amerykańscy oczywiście) twierdzą, że jedna minuta szczerego, nieudawanego śmiechu gwarantuje efekt odprężenia równy 40 minutowej drzemce. Może dlatego branże reklamowe i PR tak bardzo oczekują superbowlowego poniedziałku?Moim tegorocznym faworytem w dziedzinie spotu ‘feel-good moments’ jest Bud Light.

Film jest niedostępny ponieważ nie wyraziłeś zgody na cookies YouTube.
Zobacz film na YouTube

Zmień ustawienia

2. Marki chcą być bardziej autentyczne!

Konsument w 2023 coraz częściej będzie challengował autentyczność przekazu i sprawdzał kto mówi, o czym mówi i czy jest w stanie zaufać temu co słyszy. Przekaz reklamowy już dziś bardzo mocno jest brany pod lupę np. przy okazji współprac z influencerami i w temacie oznaczania treści sponsorowanych przez marki i agencje (czytaj więcej TUTAJ)

Również mniej w tym roku światów rodem z Transformersów czy międzygalaktycznych uniwersum, versus to, co widzieliśmy w poprzednich latach.
To nasz świat – ten rzeczywisty, w którym funkcjonujemy na co dzień – stał się miejscem narracji historii marek.

Ben Stiller i Steve Martin w prawdzie są pokazani w dwóch spotach Pepsi Max w światach filmowych, ale szybko pokazują, że to tylko gra aktorska – ‘It’s not real, it’s just acting’.

  • Steve Martin

Film jest niedostępny ponieważ nie wyraziłeś zgody na cookies YouTube.
Zobacz film na YouTube

Zmień ustawienia
  • Ben Stiller

Film jest niedostępny ponieważ nie wyraziłeś zgody na cookies YouTube.
Zobacz film na YouTube

Zmień ustawienia
  • Teaser kampanii

Film jest niedostępny ponieważ nie wyraziłeś zgody na cookies YouTube.
Zobacz film na YouTube

Zmień ustawienia

3. Marki wciąż troszczą się…

… jednak troska ta w tym roku dotyczy tematów bliskich ludziom. Z kilku spotów wybrzmiewa niewypowiedziane dbanie o… portfele konsumentów w czasach nadchodzącego kryzysu ekonomicznego.

Hellman’s pokazuje, że ich majonez jest idealnym dodatkiem do tzw. leftovers, czyli wszystkiego tego, co po wrzuceniu do opiekacza da się jeszcze zjeść, dekorując to uwielbianym przez amerykanów mayo.

Film jest niedostępny ponieważ nie wyraziłeś zgody na cookies YouTube.
Zobacz film na YouTube

Zmień ustawienia

Rakuten natomiast po 28 latach tworzy współczesny remake klasycznego filmu Clueless (polski tytuł: Słodkie zmartwienia). Bohaterki filmu z 1995 – Cher i Amber – nadal są namiętnymi rywalkami w debacie, w której w tle da się odczytać (z napisu ECONOMICS na tablicy lub spomiędzy słów), że Rakuten dba o portfele swoich klientów, oferując cashback za wszystkie zakupy.

Film jest niedostępny ponieważ nie wyraziłeś zgody na cookies YouTube.
Zobacz film na YouTube

Zmień ustawienia

4. Last but not least – REMAKES!

Przykład Rakuten to nie jedyny remake zaprezentowany podczas finału Super Bowl. Przy ostatnim punkcie nie będę silił się na analizę komunikacyjną, czy odpowiedzi na to, co z tego wynika itp… tego typu spoty się po prostu dobrze ogląda. Więc bez komentarza na sam koniec – zostawiam spot, który w wielu wywoła nostalgiczne wspomnienie przeżyć, które już ponad dekadę temu dostarczali nam Walter White i Pinkman.

Film jest niedostępny ponieważ nie wyraziłeś zgody na cookies YouTube.
Zobacz film na YouTube

Zmień ustawienia