Świat PR bardziej dynamiczny niż kiedykolwiek

Świat PR bardziej dynamiczny niż kiedykolwiek
Agata Zeman Agata Zeman

Świat public relations jest bardziej dynamiczny niż kiedykolwiek. Wraz z bezprecedensowymi i nieoczekiwanymi wydarzeniami z 2022 roku byliśmy świadkami przełomowych zmian w świecie PR. Ponieważ coraz więcej kampanii przenosi się w sferę cyfrowego, nadal będziemy napotykać nowe trendy i wzorce branżowe narastające w nadchodzącym roku.

Autentyczność

To jeden z kluczowych mierników sukcesu marki. Odbiorcy są teraz bardziej krytyczni i podejrzliwi wobec otrzymywanych informacji, głównie z powodu zalewu fake newsów i dezinformacji w Internecie. Dlatego potrzebna jest autentyczność i uczciwość w komunikacji. Konsumenci coraz mocniej żądają od firm, aby zajmowały konkretne stanowisko, pozycjonując się w stosunku do aktualnego kontekstu. Te powinny szczerze zapewnić, że wierzą w to, co  mówią i robią, natomiast muszą być bardzo ostrożne, nie ma tu miejsca na fałsz. W centrum komunikacji już nie stoi bowiem produkt, ale kulturowe napięcia związane z naszym życiem. Obserwując zachowania konsumentów, widać jak wyraźnie rośnie potrzeba prowadzenia przez marki realnych działań. Brand activism rośnie w siłę, szczególnie w tematach takich jak różnorodność i integracja czy klimat i ESG. Marki które dały się przekonać i zabierają głos i działają mocniej, są w stanie mocniej wspierać widoczność marki , a także budować lojalność i zaufanie, jak np. Patagonia, która w akcji „$10 Million for the Planet” przekazała cały dochód z Black Friday na oddolne organizacje, które działają na rzecz ochrony Ziemi.

Technologie

Widzimy dynamiczny rozwój technologii opartych na AI i machine learning. Zarówno w naszej codziennej pracy PR-owej, jak również w pracy dziennikarskiej. Coraz popularniejsze stają się takie narzędzie jak Writesonic, które wspierają automatyzacje procesów tworzenia komunikacji. AI pomaga w tworzeniu nowych treści i utrzymywaniu istniejących na stronie, blogu czy kanale Linkedin, a im więcej treści, tym więcej ruchu SEO. Dlatego wierze w to, że firmy, które szybko i efektywnie (z głową) wdrożą AI do swojej pracy, będą docelowo miały przewagę rynkową.

Narzędzia

Twitter i LinkedIn to kanały komunikacji które nadal będą ważne w 2023 roku. Platformy te będą jeszcze mocniej wykorzystywane do prezentowania treści związanych z thought leadership i posłużą do rozwijania relacji biznesowych (lead generation) w komunikacji branży B2B. Strategie public relations, które tradycyjnie przywiązywały dużą wagę do artykułów w kluczowych tytułach jak Wyborcza czy Rzeczpospolita, będą zatem traktowały te kanały jako nieodzowny element mixu narzędziowego (chyba, że Elon Musk zamknie Twittera). Pochodną tego trendu są już realizowane liczne projekty z zakresu personal brandingu oraz social selling&employee advocacy realizowane za pośrednictwem min. platformy Sharebee w takich firmach jak Allegro czy Philip Morris.

Czy nam się to podoba, czy nie, influencer marketing nadal będzie się mocno rozwijał. Mikro-influencerzy na TikToku i konta z milionami obserwujących na Instagramie, będą stanowiły istotny element strategii komunikacji. I co ciekawe, kanały te będą coraz chętniej wykorzystywane nie tylko w komunikacji do konsumentów ale również w komunikacji B2B, w szczególności w obszarze działań Employer Brandingowych.  Takie działania z sukcesem realizują już takie firmy jak Zoom, Canvas czy Vilpe. W bardzo ciekawy sposób  wykorzystując treści od pracowników do budowania historii o marce, produkcie i stojących za firmą ludziach.

Jako, że spędzamy więcej czasu w naszych telefonach lub na urządzeniach technologicznych, konsumujemy ogromne ilości treści multimedialnych. Przy konstruowaniu planu taktycznego na działania komunikacyjne, powinniśmy wziąć je pod uwagę, pamiętaćjąc jednak, aby podcasty, videocasty, custom publishing TV, podlegały coraz większej personalizacji. Tylko w ten sposób dotrzemy do docelowych odbiorców i zbudujemy zaangażowanie. (nie wspominając o zadowalającym zasięgu w grupie docelowej).  

Jedna komunikacja

Komunikacja wewnętrzna nigdy nie była ważniejsza dla reputacji marki i pozycjonowania zewnętrznego jak teraz. Sposób, w jaki organizacja traktuje pracowników, nadaje priorytet wewnętrznym wysiłkom, takim jak różnorodność, równość i integracja, oraz tworzy bezpieczne miejsce pracy, jest coraz większy. Dlatego  trend „mixternal” w komunikacji czyli zacieranie się granic między wewnętrznymi i zewnętrznymi komunikatami rośnie na znaczeniu. Osiąganie synergii między komunikacją wewnętrzną i zewnętrzną będzie wyznacznikiem sukcesu każdej nowoczesnej firmy lub organizacji. Wracam historycznie do Spotify, gdzie w 2018 roku CEO Daniel Ek przeprowadził firmę przez nietypowy proces IPO. Gdy firma weszła na giełdę, komunikował się z pracownikami firmy od początku do końca przejrzyście i transparetnie, ku zdziwieniu inwestorów. Jego komunikacja uspokoiła nastroje wew. Firmy i zbudowała jeszcze większe zaufanie do szefa i decyzji które podejmował.

Autor: Agata Zeman