7 zasad komunikacji, o których warto pamiętać w dobie koronawirusa

7 zasad komunikacji, o których warto pamiętać w dobie koronawirusa
Filip Kożusznik Filip Kożusznik

Rozprzestrzeniająca się pandemia koronawirusa zaskoczyła wszystkich – nie tylko obywateli, ale i marki. Roczne budżety, plany komunikacyjne marki, KPI – jednym słowem kawał dobrze zaplanowanej pracy agencji PR – zostały wywrócone do góry nogami niemalże z dnia na dzień.

Co w takiej sytuacji powinny zrobić marki? Jak zmierzyć się z nowymi wyzwaniami? W jaki sposób poradzić sobie z ograniczeniami, które pojawiły się tak nagle? Nowa rzeczywistość, w której przyszło nam się odnaleźć, z każdym kolejnym dniem wymusza na firmach zmiany strategii działania, próby ograniczenia potencjalnych strat biznesowych, ale też szybkie wypracowanie i wdrożenie efektywnego parasola komunikacyjnego, zarówno do swoich pracowników, jak i na zewnątrz.

W tym materiale podpowiadamy jak zadbać o najważniejsze w kontekście komunikacji działania w dobie koronawirusa. Pokrótce opisujemy także sprytne formy, które dobrze sprawdzą się w przeformatowaniu dotychczasowych działań.

Po pierwsze – zaufaj digitalowi

Badania jednoznacznie pokazują, że aktualnie ludzie spędzają w internecie więcej czasu niż kiedykolwiek wcześniej. Nie chodzi tutaj wyłącznie o konsumpcję social mediów, ale także o zakupy, rozrywkę, czy edukację. Z drugiej strony ceny zakupowe mediów drastycznie spadły. Co to oznacza dla marek? Dla tych, które już prowadzą komunikację w internecie, to, że powinny wzmocnić swój przekaz i otworzyć się na nowe kanały. Te, które wierzą wyłącznie w siłę mediów tradycyjnych? Najwyższy czas na to, aby zaprzyjaźnić się z digitalem.  

PO DRUGIE – NIE WSTRZYMUJ DZIAŁAŃ KOMUNIKACYJNYCH, A DOSTOSUJ JE DO AKTUALNEJ SYTUACJI

Planowałeś konferencję prasową? Masz do zaprezentowania nowy produkt lub usługę? Chcesz ogłosić wyniki finansowe bądź strategię firmy?
Nie odwołuj zaplanowanego wydarzenia! Przenieś format spotkania na platformę online. Możliwości jest całe spektrum – od najprostszych i dostępnych narzędzi do komunikacji online tj. Zoom, Microsoft Teams, Google Hangouts, po te bardziej angażujące widza w doświadczenie, szyte na miarę Twojej marki.

Możesz przenieść całe wydarzenie w 100% do świata wirtualnego, by mogło odbyć się tak, jak to sobie wyobrażałeś – ze scenografią, oświetleniem, efektami specjalnymi. Wykorzystując techniki studia greenbox, mając możliwość zaprojektowania i stworzenia dowolnej przestrzeni w wirtualnej rzeczywistości oraz wykorzystując videostreaming live, masz szansę zaangażować widza w doświadczenie podobne do tradycyjnego eventu lub konferencji… pamiętając o #ZostanWDomu.

Nie musisz też odwoływać szkolenia, które miałeś zaplanowane ze swoim teamem. Zastąp zwykłe szkolenie w siedzibie Twojej organizacji na transmisję live. Webinar daje możliwość połączenia video live z opcją prowadzenia czatu odbiorców z prowadzącym. Dodając do tego odpowiednie narzędzia online’owe, jesteś w stanie przeprowadzić całe szkolenie, tak jakby odbywało się w jednym miejscu.

PO TRZECIE – Elastyczność i dynamizm

Zadbaj o wzmocnienie roli informacyjnej Twojej marki czy organizacji. W dobie zmian, które pojawiają się niemal codziennie, w rzeczywistości nowych obostrzeń i regulacji, ważne jest, aby być elastycznym i dostosowywać siebie, swój biznes, budowanie marki oraz komunikację do dynamicznie zmieniającej się sytuacji. Pamiętaj o tym, że liczy się nie tylko jakość, ale i czas. Postaraj się trzymać rękę na pulsie i odpowiadać na zmiany, ale też zapytania ze strony odbiorców czy pracowników w czasie jak najbardziej rzeczywistym.

Pamiętając o swoich odbiorcach postaw na jakościowy content. Infografika w prosty sposób zaprezentuje krok po kroku nowy proces lub zmianę. Co i jak użytkownik powinien zrobić inaczej? Gdzie szukać pomocy? Jak zachować się w kontekście zmian spowodowanych pandemią, w kontekście Twojego produktu lub usługi? Każdą taką infografikę możesz wprawić w ruch i sprawić, że będzie jeszcze bardziej przykuwać wzrok jako animacja. Dodatkowo jest to format w dalszym ciągu faworyzowany przez social media. Ta forma pozwala stworzyć dynamiczny, animowany film, który w kilkadziesiąt sekund przekaże najważniejsze informacje. Animacja daje możliwość ożywienia wykresów, zilustrowania treści za pomocą ikon lub prostych rysunków, oraz podkreślenia najważniejszych punktów Twojego przekazu.

PO CZWARTE – BĄDŹ DOSTĘPNY

W związku z nową nieoczekiwaną sytuacją, ze strony konsumentów pojawia się więcej zapytań niż zwykle i są oni bardziej zniecierpliwieni niż w zwyczajnych okolicznościach. Dlatego wesprzyj swoich klientów lub pracowników w komunikacji. Możesz zrobić to np. poprzez przeniesienie ruchu z przeciążonej infolinii na chatbota. Usprawnisz swoje działania, automatyzując pracę. Chatbot pomoże sprawniej odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania ze wszystkich kanałów komunikacji. Wirtualny doradca, będący odpowiednikiem sztucznej inteligencji, to całodobowa, natychmiastowa interakcja, z błyskawicznym dostępem do informacji, trafną weryfikacją problemów i zapytań skierowanych do Ciebie, oraz wygoda.

PO PIĄTE – Stawiaj na autentyczność

Nie zmieniaj swojej komunikacji o 180 stopni. Bądź spójny z dotychczasowymi działaniami public relations i tone of voice czy DNA Twojej marki.Nie zmieniasz się Ty, a strategia Twojej komunikacji.

To również dobry czas, by pomyśleć o tym, by wzmocnić swój wizerunek jako eksperta w dziedzinie, w której działasz, dzieląc się swoją wiedzą. Pozycjonuj swoich specjalistów w mediach i kanałach wewnętrznych firmy w atrakcyjny sposób. Podcast jest świeżym medium na polskim rynku i dobrym rozwiązaniem w tym zakresie. Zaproś poprzez niego społeczność do wysłuchania ciekawych treści, inspirujących rozmów lub wywiadów z ekspertami branży. Dotrzesz do nich tam, gdzie są, w dowolnym miejscu i o dowolnym czasie.

PO SZÓSTE – zaangażuj się w walkę z koronaWirusem

Sytuacja z koronawirusem dotyka Ciebie i Twoją markę w takim samym stopniu, jak Twoją konkurencję. Wszyscy stoimy po tej samej stronie, twarzą w twarz z wyzwaniami, które jeszcze kilka tygodni temu wydawały się być mało realne.

Każdy z nas może zrobić coś, by włączyć się w walkę z epidemią. Szukaj sposobu na dołączenie do tego, by przezwyciężyć wyzwania i poradzić sobie z tym, co trudne. A później chwal się tym, co robisz dobrego i inspiruj innych!

Pamiętaj jednak o tym, aby były to faktyczne działanie i prawdziwe wsparcie – odbiorcy bardzo szybko wywęszą wydmuszkę akcji CSR-owej i szybko Cię osądzą.

PO SIÓDME – PRZYGOTUJ SIĘ NA POWRÓT DO NORMALNOŚCI

Ile potrwa aktualny stan rzeczy? Nie wiadomo. Jesteśmy jednak przekonani, że wcześniej czy później “normalność” wróci. Dlatego nie daj zaskoczyć się koronawirusowi po raz drugi! Bądź gotowy ze strategią marketingową, którą w odpowiednim czasie po prostu wdrożysz, nie zostając w tyle.

POBIErz pdf, aby dowiedzieć się, jakich innych formatów możesz użyć w komunikacji w kryzysie

POBIERZ PDF

Autorzy: Filip Kożusznik, Paulina Rucińska